your Company’s next Top Model, deel III

In de vorige delen hebben we de wereld van modellen geïntroduceerd, wat ze zijn, hoe ze eruit zien, waarom ze belangrijk zijn en hoe ze zich verhouden tot Smart Industry 4.0.

In deze laatste aflevering kiezen we uw favoriete model. Maar eerst zullen we kijken naar het podium waarop deze modellen moeten acteren; het IT-landschap van uw bedrijf. Het lijkt waarschijnlijk op de onderstaande afbeelding:

Dat ziet er misschien een beetje zorgelijk uit … aan de andere kant … ik denk dat dit de situatie is bij de meeste bedrijven. Het IT-landschap is met het bedrijf meegegroeid. Ziet u de potlood-in-hand-, voetstap-, e-mail- en telefoon-icoontjes in het bovenstaande figuur? Dat is allemaal menselijke interactie.

Bij veel bedrijven werkt een meerderheid van de werknemers als informatieverwerker.

Deze bedrijfssoftwarepakketten en databases bevatten ieder een deel van de modellen van uw bedrijf. Slechts een deel, omdat de rest van het model in de hoofden van uw werknemers staat of in een ‘analoge’ vorm zoals handgeschreven papieren, vellen, post-its, enzovoort.

Hoewel veel mensen binnen uw bedrijf gebruikmaken van één of meer van de bedrijfssoftwarepakketten, zijn er maar heel weinig mensen, of zelfs helemaal niemand, die een idee hebben van de modellen die erin verborgen zijn. Tenzij u rollen als ‘Business Process Analyst’, ‘Systeem/productarchitect’ (of vergelijkbaar) hebt geïdentificeerd die het bedrijfs- en/of fabricageproces en de productmodellen in kaart hebben gebracht.

Om uw favoriete model te kiezen, is dit wat u zou moeten doen:

  1. Bepaal de reden waarom uw bedrijf überhaupt bestaat. Hetgene dat wanneer je het eruit zou halen, de rest van het bedrijf overbodig maakt. Misschien het product dat u ontwikkelt of produceert? Misschien de productietechnologie? Misschien een klein team van experts die diensten verlenen? Dit is de ‘heilige graal’ van uw bedrijf. Dit is hetgeen uw concurrenten dolgraag zouden willen hebben.
  2. Stel jezelf de vraag: waar is / wie heeft de kennis over de ‘heilige graal’? Als het in het hoofd van één persoon zit, kan men een paar goede redenen bedenken om die kennis te modelleren. Als het verspreid is over tientallen mensen, wat betekent dat niemand het echt weet, geldt hetzelfde. Je zou een op dat model gebaseerd kennissysteem kunnen bouwen en daarmee de ‘heilige graal’ veilig kunnen stellen, inzichtelijk maken en ontsluiten.
  3. Stelt u zich voor hoe het zou zijn wanneer de heilige graal binnen bereik zou zijn voor iedereen binnen je bedrijf. Zodat meerdere mensen die kennis kunnen benutten. Hoe groter de voordelen, hoe groter de inspanning die u uzelf kunt veroorloven. Modelleer het! Digitaliseer het! En neem een ​​sprong in de toekomst (welke misschien niet zo ver weg is als dat u denkt). Of wacht … tot de concurrentie het doet.

Als er meer dan één kandidaat is, kies dan degene die er ‘gemakkelijk’ uitziet. En zelfs dan, onthoud dat

het is OK om groot te denken en ambitieus te zijn, maar zorg ervoor dat je kleine stapjes neemt … en snel leert!

Als je hulp nodig hebt, bel me dan gewoon.