your Company’s next Top Model, deel I
Uw bedrijf heeft al veel modellen. Meer dan u denkt. Meer dan u beseft. Modellen bestaan in de hoofden van uw werknemers, in diagrammen aan uw kantoormuur, in spreadsheets en in databases die deel uitmaken van uw ERP- en CAD-applicaties. Modellen zijn een manier om de realiteit vast te leggen: ze zijn een weerspiegeling, een abstractie van de realiteit.
Uit de bovenstaande lijst kan men onderscheid maken tussen gedigitaliseerde modellen en de niet-gedigitaliseerde, de ‘vluchtige’ modellen. Beiden zijn obscuur, verborgen voor de ogen en het bewustzijn van de meeste mensen, tenzij je een databaseprogrammeur of (software) engineer bent.
Ik kan twee soorten modellen bedenken: die voor het vastleggen van uw bedrijfsprocessen en voor het vastleggen van uw product (en). Maar zoals gezegd: u bent zich waarschijnlijk niet bewust van hun bestaan.
Kijk nu eens naar het Smart Industry diagram hieronder. Merk op dat de drie oranje segmenten in het midden de drijvende technologieën voorstellen, de ‘business-enablers’ voor de buitenste grijze segmenten. Yep! Daar is het: ‘Digitalisering’.
Digitalisering is voorwaarde om de beloftes van Smart Industry te realiseren.
En daarom zijn modellen ook onvermijdelijk. Een model maken kan op twee manieren:
- ofwel maak je eerst een model en digitaliseer je het
- of je digitaliseert wat je wilt digitaliseren en hebt een model gemaakt zonder het te beseffen.
De laatste methode komt het meest voor, waarbij het model niet zichtbaar is. Hierdoor begrijpt niemand echt wat er gedigitaliseerd is (behalve de software / IT-mensen… misschien). Daar zou u zich zorgen over moeten maken: een deel van de kennis in uw bedrijf is gedigitaliseerd, een deel van uw intellectuele kapitaal, maar u heeft er geen kennis van.
Dit alles geldt zowel voor bedrijfsprocessen als ook productontwikkeling en engineering. De “Digital Twin”, het digitale model van een fysiek product, zo dicht mogelijk bij de realiteit, is een mooi voorbeeld.
Ik moet toegeven dat praten over modellen, voor mij en de meeste mensen vrij, abstract is. Desalniettemin, zoals hierboven vermeld, zijn ze al aanwezig in uw bedrijf en is er geen ontkomen aan als u zich wilt voorbereiden op de nabije toekomst.
Dus de vraag is …
… wat wordt het volgende topmodel van uw bedrijf ??
En hoe zal het eruit zien? En wie gaat het bouwen?
De volgende keer bij ‘your Company’s next Top Model’ kunt u beslissen welke van de modellen uw favoriet is, manieren leren om uw eigen modellen te laten groeien en waarom een model nooit perfect is of zal zijn!